luni, 4 mai 2009

Budapesta - Praga, capitala Cehiei, via Bratislava, capitala Slovaciei

Budapesta - Praga, capitala Cehiei, via Bratislava, capitala Slovaciei.

Budapasta: vizita Academia ILEA
Cazare: Praga, Diplomat Hotel

Am trecut doar pe lângă Bratislava, nu am oprit absolut deloc. Astfel că dacă în urmă cu 9 ani am trecut măcar cu maşina de-a lungul Dunării - prin centrul oraşului - şi pot spune ca "am traversat oraşul", acum l-am vazut doar de la departarea autostrăzii, trecând razant pe lângă el. Deh, nu eu hotaresc acum unde şi când se opreşte autocarul! Şi chiar îmi spuneam încă din 1999 că nu mai călătoresc în voiaje organizate de alţii, mai ales cu autocarul :)

Am revăzut Praga după 9 ani: prin iulie-august 2000 am stat o săptămână aici cu ocazia unui congres al romilor. Atunci nu am apucat să văd prea multe din acest frumos oraş, iar acum şi mai puţin: am ajuns la hotel puţin înainte de ora 9 seara, astfel că am ieşit cu grupul la plimbare pe întuneric (hotelul este la capătul unei linii de metrou, la doar 3-4 staţii de centrul istoric). Acum, la o distanţă relativ mare după prima vizită [am incercat să plătesc nişte vederi cu una din bancnotele pe care le păstram din 2000; cea de 20 coroane a suscitat interes pentru vânzători: mi-au spus că era încă în uz, dar oarecum retrasă din circulaţie, deja foarte rară în Cehia - acum se folosesc mai mult monede de 20 Kc, chiar mi-a mulţumit că i-am dat respectiva bancnotă!], oraşul îmi pare altcumva, s-a modificat ceva... Centrul este mai gălăgios, mai agitat, aglomerat. Se construieşte / se reface mult în centru, piaţa centrală arată ca un şantier, chiar şi podul vestit către castel (Podul Carol) este în renovare parţială; oraşul evoluează. Foarte mulţi turişti (un coleg a observat foarte mulţi asiatici pe stradă şi persoane de culoare - cu siguranţă nu era aşa acum 9 ani!). Acum am văzut oraşul noaptea, spre deosebire de rândul trecut când am umblat mai mult în timpul zilei (acum am avut oarece probleme să îmi reamintesc străzile, mergând mai mult pe jos, nu am mai avut maşină la dispoziţie...). Centrul pare un imens bazar de suveniruri - mai ales cristaluri de Bohemia (am înţeles că principalele fabrici au cam dat faliment aici, mai au una sau două) şi multă sticlărie "de artă" - majoritatea par a fi făcute special pentru turişti. Preţurile la majoritatea produselor au sărit foarte mult (doar mâncarea este mai ieftină aici, în condiţiile în care salariul minim este dublu faţă de România) - de altfel am observat şi în iarnă în aeroport că Praga pare să fie unul dintre cele mai scumpe aeroporturi din UE. Ce mi-a plăcut: poşta centrală de lângă piaţa din faţa muzeului este deschisă până la miezul nopţii, iar magazinele de suveniruri până la 11 (magazinele universale de genul Tesco au program până la 9 seara, iar alte magazine - sticlărie etc. până spre 10). Casele de schimb valutar din centru arată un curs mai bun decât cele de la hoteluri, aeroport sau punctele de frontieră terestre, dar trebuie să fii atent la comisionul practicat (de fapt, la mesajele cu litere minuscule înscrise pe afişele din faţa sediilor: întotdeauna este bine să întrebi cât capeţi pentru o anume sumă de valută, la schimb, nu să îţi calculezi suma doar în funţie de rata de schimb scrisă cu caractere mari, s-ar putea să nu observi menţiunile care schimbă totul!).

Ca o concluzie, referitor la impresiile faţă de acum 9 ani: oraşul a pierdut ceva din liniştea sa, devine prea agitat. În rest, este la fel de frumos... Merită revenit.

Fotografii: cu altă ocazie :)

Niciun comentariu: