duminică, 2 martie 2008

Pelerinaj - Ortodoxism - Diaspora

Punand pe net ieri primele imagini de primavara surprinse in Bulgaria si cateva materiale mai vechi, mi-am adus aminte ca in perioada 2001-2002 aveam un serial in care prezentam cateva manastiri din tara la care am avut ocazia sa ajung. Daca stau bine sa ma gandesc, inca din 1999-2000 mi-am publicat primele imagini cu manastiri romanesti, cand am realizat calendarul Ministerului de Interne pe anul 2000 (Editura MI) - un exemplar din respectivul calendar ajunsese, cadou de ziua sa la inceput de februarie, si la PF Patriarh Teoctist, care laudase intentia unor oameni de cultura existenti printre politisti de a celebra anul 2000 punand imagini cu biserici in locul vesnicelor uniforme militare de pe calendarele oficiale ale institutiei. Intre timp am mai strans ceva imagini legate de viata ortodoxa a romanilor (si nu numai), de data asta in timpul calatoriilor externe. In drumurile mele, am incercat sa gasesc si sa fotografiez cateva din bisericile folosite de romanii sau de alti ortodocsi din Diaspora. Am vazut biserici romanesti, grecesti, rusesti si bulgaresti. Nu am considerat ca urmez neaparat un pelerinaj, dar cum am gasit biserici ortodoxe si unde nu ma asteptam, locuri unde se poate ajunge totusi relativ usor, demersul meu poate fi luat drept o invitatie la pelerinaj cultural, pentru descoperirea unor alte laturi ale emigratiei romanilor (si nu numai): partea religioasa a vietii emigrantilor [update: e vorba doar de o anumita categorie sociala; mi s-a atras atentia ca sunt imigranti romani care nu au treaba cu biserica!]. Nu am imagini electronice pentru toate bisericile fotografiate, acum adaug imaginile mai vechi la cele noi de ieri din Bulgaria si incerc sa le pun laolalta. Legat de tema legaturii dintre emigratie si viata religioasa, revin. Si nu neaparat pe blog... :)

Pastele 2005 la Lille, Franta - numarul studentiilor romani si al celor stabiliti in nordul Frantei a "fortat" autoritatile religioase sa le trimita un preot de la Paris, care tine slujbe intr-un loc inchiriat, o biserica catolica



Paris - Buna vestire, 25.03.2006 la biserica romaneasca din cripta St-François de la Saint-Sulpice - locatie aflata la subsolul unei biserici catolice stravechi (devenita arhicunoscuta datorita unui roman de fictiune pe teme mistice-religioase) - biserica "oficiala" din Paris apartinand de Patriarhia Romana - cu hramul Sfintele Parascheva si Genoveva [protectoarele Iasiului si, respectiv, Parisului], locul unde pot fi vazuti de exemplu IPS Mitropolit Iosif, ambasadorul Romaniei si din ce in ce mai multi romani, cu din ce in ce mai multi copii mici; sunt foarte multi studenti, comunitatea romaneasca creste, creste...

Strasbourg - Franta, a doua zi de Craciun 2006 - biserica ortodoxa apartinand de Partiarhia Ecumenica a Constantinopolului, situata in locatia fostului punct de frontiera dintre Franta si Germania, langa pod - dupa nume, cred ca unul din preoti este roman



Paris - la final de an 2006 la cele doua biserici romanesti - pe langa biserica de la Saint Sulpice [prima imagine din stanga] exista si o biserica cunoscuta drept "biserica romanilor" pentru simplu fapt ca aceasta este cumparata de statul roman la sfarsitul secolului XX. O fosta biserica catolica, este situata in Cartierul Latin, aproape de Sorbona; reprezentand centrul spiritual al Diasporei romanesti din Paris de pana in 1990, pe aici au trecut toti reprezentantii de seama ai culturii romanesti exilati peste hotare - biserica inca se tine legata de trecut - s-a rupt de BOR dupa razboi, acum apartine de Biserica Ortodoxa din America (OCA), nu de Patriarhia Romana (BOR), iar in spatiile anexe bisericii puteti inca gasi tabloul stemei regale a Romaniei, dar si tabloul lui A.I. Cuza! Ce este simpatic e faptul ca unul din preotii de acolo a fost recoamandat de Mitropolitul Iosif sa slujeasca intr-o biserica care nu apartine canonic de BOR. Are hramul Sfintilor Mihail, Gavriil si Rafail. [later edit: in 10.05.2009, biserica a trecut sub omoforul IPS Iosif, respectiv al Patriarhiei Ortodoxe Române]



Barcelona - de Boboteaza anului 2007 - la acel moment urma sa se puna piatra de temelie a unei biserici romanesti in zona Barcelona; romanii isi tin slujbele intr-un spatiu inchiriat, o sala mare undeva la etaj transformata in locas de cult, dar intr-o zona centrala a orasului, langa Piata Spaniei si zona expozitionala FIRA de Barcelona. Am auzit ca ar mai exista un locas de cult undeva pe langa Rambla... aici am vazut romani obositi, fete de oameni care lucreaza si traiesc din greu pentru a putea veni la slujba de duminica cu hainele cele bune... total diferit ce vazusem la Paris sau urma sa vad in SUA!


Sofia - inceput de ianuarie 2007. O noua capitala europeana care desi arata din punct de vedere estetic mai rau decat Bucurestiul (da, se poate si mai rau!), aduce Europei un bogat bagaj cultural: cel putin din punct de vedere religios, aici puteti gasi pe langa normala silueta a bisericilor ortodoxe, o moscheie, o sinagoga, o biserica greco-catolica (a imigrantilor din fostul imperiu austriac, construita parca si cu bani de la imparat!) dar si o biserica catolica (pana sa ajunga acolo fostul Papa Ioan Paul II, Sofia nu avea asa ceva, dar... au venit banii!). Eu am fotografiat o biserica bulgareasca veche intr-un centru de intersectie, cumva sub nivelul soselei, biserica romaneasca Sf. Treime, o biserica straveche, ruinata, in spatele Palatului Prezidential, biserica rusa, dar si Catedrala Alexandr Nevski (echivalentul a ceea ce ar vrea sa fie romaneasca Catedrala a Neamului sau deja existenta Sacre Coeur din Paris, construita in memoria soldatilor rusilor morti pentru Bulgaria la inceputul secolului XX, dar pomenind si de eroii romani sau de alte natii)




[va urma]
Istanbul, Turcia - Agia Sofia (Catedrala Sf. Sofia) - stiati ca turcii s-au inchinat mereu Fecioarei Maria? :)
Lille, Franta - biserica greaca Sf. Petru si Pavel (slujba oficiata de preoti grec, roman si rus, impreuna!)
Turku, Finlanda - biserica ortodoxa finlandeza, construita pe vremea rusilor in piata centrala a orasului
Chicago, IL, SUA - Arhiepiscopia Ortodoxa Romana (BOR), cu IPS Nicolae, Arhiepiscop pt. SUA si Canada
Madaba, Iordania - Biserica Sf. Gheorghe, Patriarhia Ortodoxa Greaca - mozaicul cu cea mai veche harta...
Muntele Nebo, Iordania - Moise si cele 10 porunci va spune ceva?
Raul Iordan, locul Botezului, Iordania - granita intre Iordania si Israel (Palestina), botez intre mitraliere
Amman, Iordania - biserica copta si biserica greaca, centrul orasului, langa moscheie
Ruse, Bulgaria - biserica Sf. Mihail, Mitropolia, biserica Sf. Gheorghe, Manastirea Sf. Dimitrie Basarabov (manastire in stanca), Ivanovo (manastire in stanca), Cherven (cetate medievala in ruine, cu multe biserici)

Nota: daca se intampla sa nu fiti de acord cu ceva din ce am scris sau fotografiat, sau daca nu intelegeti o anume exprimare [si ce am vrut sa zic exact], contactati-ma! Multumesc celor care imi atrag atentia la greselile de ortografie si sintaxa :) Thanks ET, da-i inainte!

Niciun comentariu: